Valul pictat – Somerset Maugham

De mult timp imi doream sa citesc “Valul pictat”. Cand mi-a fost oferita la clubul de carte de Mihaela (careia as vrea sa ii multumesc) nu am stat prea mult pe ganduri, mai ales ca stiam ca nu are tocmai un happy- end. Poate sunt eu mai sucita, dar apreciez mult mai mult o carte care nu se termina cu “si au trait fericiti pana la adanci batraneti…”

Practic actiunea povestii este plasata la inceputul secolului al XX-lea. Kitty- o tanara proveninta dintr-o familie din clasa de mijloc, cu o mama foarte autoritara, adesea zgarcita si cu dorinte mari de escaladare a scarii sociale si cu un tata fara prea multa personalitate- este impinsa de la spate sa se casatoreasca. Dupa o serie de pretendenti, mai mult sau mai putin interesanti pentru ea, Kitty il cunoaste Walter, un bacteriolog timid si introvertit, dar foarte inteligent. Kitty accepta cererea in casatorie a lui Walter Fane. Tinerii casatoriti vor pleca in Hong Kong, unde Walter lucreaza pentru guvern (din cate am inteles eu). Aici Kitty este atrasa ca un magnet de  Charlie Townsend, angajat la ambasada britanica, dar care este si el casatorit si are si doi copii. Aceasta va ceda avansurilor si vorbelor dulci ale lui Charlie si va avea o oarecare idila cu el. In cele din urma sunt suprinsi de Walter care ii va da lui Kitty un ultimatum: fie divorteaza de ea (dar cu conditia ca Charlie sa o ia de nevasta in decurs de o saptamana), fie il va insotiti in Mei-Tan Pei ( o provincie macinata de  o epidemie de holera). Respinsa de Charlie, care nu are niciun gand sa isi destrame familia sau sa isi puna in pericol cariera pentru o femeiusca, Kitty nu vede alta solutie decat sa il insoteasca pe Walter, in ideea ca poate isi va pierde viata acolo. Aceasta calatorie se va dovedi una deosebit de importanta pentru ea,  pentru ca va descoperi adevaratele valori ale vietii datorita calugaritelor de la manastirea unde va da o mana de ajutor (la inceput in lipsa de alta ocupatie si pentru a-si umple timpul liber).  Nu voi continua cu povestirea, dar va invit sa aflati voi citind acest roman.

Mi-a placut felul in care evolueaza Kitty: la inceput este ignoranta, superficiala si cu mintea obtuza, dar treptat intelege viata, iubirea si sacrificiul si isi da seama de raul pe care i l-a provocat lui Walter si ei insisi.

“Valul pictat” mi-a placut mult, nu doar pentru povestea in sine, ci si datorita stilului narativ al lui Somerset Maugham. Recunosc faptul ca nu am rezonat mai deloc cu personajul principal, respectiv Kitty pentru ca nu am putut fi de acord cu deciziile pe care le-a luat ea, cu felul in care se comporta cu sarmanul Walter si cat de slaba putea fi in fata lui Charlie.

Romanul a fost ecranizat in 1934 si in 2006. Cel din 2006 pe care l-am si vizionat ii are in rolurile principale pe Naomi Watts, Edward Norton si Liev Schreiber. Dupa ce am citit si romanul pot spune ca sunt diferente destul de mari intre film si carte, in sensul ca scenaristii nu au facut decat sa romanteze si sa puna foarte mult accentul pe povestea a niste oameni josnici si meschini, lipsiti de suflet si haini, fara sa redea intocmai starile prin care trec personajele din carte, in special Kitty.

2 responses to “Valul pictat – Somerset Maugham

  1. Mi-a placut tare mult cartea asta. Si filmul din 2006, desi este mult schimbat, mi-a placut, actorii joaca bine.

Leave a Reply

