Si am spus da- Elizabeth Gilbert

Nu ma simt in stare sa scriu mare lucru despre aceasta carte, probabil si de asta am amanat cat de tare am putut sa o dezbat. Nu am cuvinte potrivite poate si pentru ca nu prea ma atrage pe mine literatura asta mai spirituala care desparte firul de par in zece mii de bucati.

Dupa cum bine stiti este continuarea de la Mananca, roaga-te, iubeste despre care va povesteam ca nici ea nu m-a captivat prea tare. Dar ,pentru ca sunt curioasa din fire, imi doream tare mult sa stiu ce se va intampla intre ea si Felipe. Desigur ca s-au casatorit, dar in prima instanta fiind constransi de situatia lui Felipe. Pe scurt, dupa zecile de vize ale lui Felipe in State la Elizabeth, cei de la Securitatea Interna decid ca el a facut abuz de viza (say what?!) si ca ii este interzis sa mai intre in aceasta tara. Desigur ca singura modalitate legala ar fi fost ca Liz si cu Felipe sa se casatoreasca. Liz nu sta prea mult pe ganduri si din cauza impulsului de moment si a situatiei la limita acepta. Avand in spate un bagaj nu foarte fericit (acea prima casatorie esuata), desigur ca se documenteaza temeinic asupra casatoriei si a impactului pe care il are aceasta institutie din punct de vedere social, politic si istoric.

Mi-a placut foarte mult capitolul legat de istoricul casatoriei si am aflat chestiuni legate despre ea pe care nu le-as fi banuit vreodata. Casatoriile intre barbatii aristocrati erau candva recunoscute prin lege in Roma antica. In Iranul revolutionar modern, tinerele cupluri pot cere un permis special (valabil 24 de ore) de casatorie care le da voie sa apara in public in siguranta sau chiar sa intretina relatii sexuale in mod legal (fara a fi blamati prin Coran). In China, casatoria includea si uniunea sacra dintre o femeie vie si un barbat decedat (casatorie fantoma).

Si am spus da este, din punctul meu de vedere mai mult un studiu socio- istoric pe tema casatoriei si a implicatiilor ei decat descrierea continuarii povestii de dragoste dintre Liz si Felipe. Nu prea m-a luminat extrem de tare cum este cu casatoria si nici nu m-a determinat sa ma decid ca maine sa pun piciorul in prag si sa ii spun prietenului meu ca trebuie sa ne casatorim cat mai curand. In orice caz, este o lectura destul de placuta, pe alocuri chiar relaxanta si nostima.

13 responses to “Si am spus da- Elizabeth Gilbert

  1. Am imprumutat si eu cartea de la mama si imi propun sa o citesc cat de curand. Ma gandeam ca va avea un impact mai mare asupra celor necasatoriti…astept sa vad si ce parere voi avea eu, daca ma decid sa ma casatoresc cat de curand sau nu. πŸ™‚

    • Mihaela, dupa cum ii spuneam si Andreei daca ar fi sa aleg intre cele doua una care mi-a placut mai mult, as alege-o pe aceasta din urma pentru ca sunt lucruri noi pe care le-am descoperit in ea. Un mare plus e ca nu a mai fost despre yoga – am detestat partea aceea din Indonezia in EPL. In orice caz, nu m-a facut sa ma decid sa ma casatoresc si mai repede (desi totusi am o varsta πŸ˜€ )

  2. Pana acum stateam in dubiu daca sa-mi cumpar cele doua romane sau nu, dar acum sunt sigura ca nu o sa le iau. De multe ori cartile/filmele in jurul carora se face multa valva nu sunt mare lucru.

    • Andreea, mie sincera sa fiu mi-a placut o idee mai mult “Si am spus da” decat EPL, dar totusi nu consider ca sunt o achizitie asa buna. Daca nu aveam de la cine sa le imprumut singur nu mi le cumparam eu. Apropos, multumesc Anca!
      Intr-adevar s-a facut mult prea multa publicitate la ELP si mai ales filmului (care a fost oribil pe langa carte). Eu oricum sunt adepta fictiunii clasice, asa ca nu ma prea las impresionata de aceasta tanti si de autodescoperirea ei.
      PS : imi place blogul tau si imi pare bine ca l-am descoperit πŸ™‚

  3. Multumesc frumos si eu l-am descoperit pe al tau prin intermediul blogului Laurei Frunza. Deoarece iubesc ceaiurile (dar si cafeaua), bijuteriile handmade( si tot felul de lucruri mici si delicare), dar si literatura. In general citesc cam tot ce-mi cade in mana, insa mai nou am facut o pasiune pentru literatura fantasy.
    In alta ordine de idei m-am abonat la blogul tau si voi fi prezenta mai des pe aici.

    • Cu mare dra, Andreea! Ma bucur tare mult cand gasesc bloguri livresti din care sa ma inspir in alegerea viitoarelor lecturi. Daca iti place genul fantasy, iti recomand Marion Zimmer Brandley – seria Avalon. Este minunata si unele volume erau la 10 lei la reducere la Nemira. Cel putin asa am dat eu peste ele la un targ de carte. Ma gandesc sa incerc si ceva de George R.R. Martin sau Robin Hobb.
      Te mai astept in vizita pe aici πŸ™‚

  4. Multumesc frumos pentru recomandare, am citit “Negurile” si am vazut si filmul care are la baza cartea -“The Mists of Avalon”. Daca nu l-ai vazut inca ti-l recomand cu caldura. Mai am in biblioteca si “Sanctuarul”, dar acest volum asteapta inca cuminte pe raft sa-i vina randul. Stiu ca este o serie ceva mai mare, iar editura Nemira a publicat o mare parte din ea. Nu am citit inca nimic de George R.R. Martin. Am inteles ca s-a facut si o miniserie inspirata din romanele sale, probabil ca in viitor o sa-l trec pe lista(si asa foarte lunga) de cumparaturi.

    • Mie cred ca dintre toate volumele cel mai mult mi-a placut Sanctuarul πŸ™‚ La final chiar am plans: sa stii ca e tare trista. Din ce a fost tradus la noi as mai avea de achizitionat Strabunii Avalonului, dar e undeva pe la mijlocul listei de cumparaturi care si la mine este destul de lunguta πŸ™‚

  5. Iubesc romanele in care personajul principal este o femeie (sau in care sunt mai multe personaje feminine). Poate tocmai de aceea marea majoritate a cartilor pe care le citesc sunt scrise de femei. Acum trec prin faza romanului clasic si am reluat dupa mult timp lectura romanului Jane Eyre. Este cred ca pentru prima oara cand recitesc o carte, de obicei nu revin asupra unei carti (mi-e teama ca nu o voi mai gasi la fel de incantatoare), dar se pare ca Charlotte Bronte poate fi citita cu aceeasi ardoare de nenumarate ori si la orice varsta.

    • In cazul acesta permite-mi sa iti mai fac inca o recomandare: incearca Tracy Chevalier (sigur ai auzit de Fata cu cercel de perla) sau Edith Wharton (se apropie putin de stilul surorilor Bronte, doar ca e un mic mai modernista). Cred ca daca as reciti si eu operele surorilor Bronte sau ale lui Jane Austen mi s-ar parea la fel incantatoare ca prin liceu πŸ™‚

  6. Multumesc pentru recomandari, am sa le trec si pe acestea pe acea lista de cumparaturi. De Edith Wharton am citit acum ceva vreme “Varsta inocentei”, vazusem filmul (cu Daniel Day-Lewis, Michelle Pfeiffer si Winona Ryder) si mi-a placut foarte mult.

    • Cu mare placere Andreea! Cartea este minunata, dar filmul inca nu am apucat sa il vad. De aceeasi autoare pot incerca si “Casa veseliei”, “Obstacole” sau “New Yorkul de altadata”. Cartile de E Wharton nu se mai editeaza acum, asa ca iti recomand achizitia de pe okazii (sunt f ieftine acolo chiar si cu livrare) sau din anticariate.

  7. Multumesc frumos pentru pont. Cu siguranta voi face ceva “sapaturi” prin anticariate (fie ele si virtuale). Sincer am un morman de carti acasa, mai noi, mai vechi sau foarte vechi (pasiunea pentru strans carti o mostenesc de la bunicul meu, impreuna cu o colectie destul de bogata) si astfel apartamentul meu este si asa ticsit de carti, dar nu ma satur.

Leave a Reply

