Domnisoara Brodie in floarea varstei – Muriel Spark

Asteptam de foarte mult timp sa gasesc aceasta carte de cumparat si desigur ulterior sa o citesc . Cand am gasit-o pe Coltul Colectionarului nu am mai stat pe ganduri si in cosul meu a intrat. Stiti cum se intampla de multe ori cu acele lucruri de la care ai prea mari asteptari si care te dezamagesc crunt? Cam asa a fost in cazul meu cu Domnisoara Brodie in floarea varstei. Nu stiu de ce, dar ma asteptam la ceva in genul filmului Mona Lisa Smile.

Actiunea cartii este plasata pe undeva prin anii ’30, la o scoala foarte stricta si conventionala pentru acele vremuri – Marcia Blaine. Domnisoara Brodie este acel gen de profesoara careia nu ii place sa se incadreze in tiparele clasice, preferand sa nu respecte programa scolara. Elevele din grupusorul pe care si l-a construit in jurul ei si din care doreste sa faca acea “creme de la creme” sunt initiate in arta, filosofie, politica, eticheta si feminism, stiintele fiind plasate pe ultimul loc. Lectiile sunt tinute adesea sub un ulm urias in curtea scolii si contin in mare parte povesti despre locurile vizitate de profesoara, despre viata ei amoroasa sau trecutul sau. Oricat de bizar ar suna si de incredibil pentru ceilalti profesori, trupa Brodie se dovedeste a fi, la trecerea in cursul superior, cea mai bine pregatita din scoala.

Acel grupusor numit de catre restul elevilor si profesorilor, „trupa lui Brodie”, este format din sase fetite de 10 ani: Sandy, Jenny, Monica, Eunice, Mary si Rose. Aceste fete nu au fost alese de domnisoara Brodie datorita inteligentei lor sclipitoare, ci in functie de cate greutati i-ar face familiile lor daca nu ar fi de acord cu metoda ei didactica. Fiecare fetita are o particularitate care o deosebeste de celelalte si mai ales un viitor care  le va pecetlui destinul. Muriel Spark se foloseste de cateva laitmotivuri  si fashback-uri pentru a ne povesti despre ele.  Astfel Sandy e cea care va scrie o carte de psihologie si apoi se va calugari, Monica are accese de furie si e buna la matematica, ea se va casatori cu un om de stiinta, Rose va deveni cunoscuta datorita relatiilor ei sexuale, Eunice e o sportiva buna, Mary e proasta si va muri intr-un incendiu, Jenny e prietena nedespartita a lui Sandy care insa la un moment dat pleaca in lume sa devina actrita.

Ar mai trebui sa va spun ca aceasta domnisoara Brodie  care este ” in floarea varstei” este indragostita de profesorul de desen de la scoala, acesta fiind casatorit. Pentru a nu se compromite si a inchide gura lumii devine amanta profesorului de muzica. Pentru ca Rose poza profesorului de desen, profesoara pune un plan la cale si incearca sa faca din ea amanta profesorului. Sandy ar fi urmat sa fie spionul si turnatorul ei. Planul esueaza si cea care ii devine pentru scurt timp amanta e Sandy. Mai multe nu as vrea sa va spun, ci va voi lasa pe voi sa descoperiti citind acest roman.

Ce m-a enervat pe mine teribil la acest roman a fost repetita obsesiva, cred ca de cel putin 50 de ori intr-o suta de pagini, a sintagmei ” in floarea varstei”. Imi venea sa trantesc cu cartea de pamant si sa o las balta. Am inteles ca pentru ea “floarea varstei” este esenta vietii, deplinatatea maturitatii sau momentul promordial pentru a transmite mai departe fetelelor o particica din ea, dar de ce trebuie sa imi storci creierii draga Muriel cu repetitia? Apoi de ce domnisoara Brodie este atat de directa spunandu-i mereu lui Mary ca este proasta? Aceasta domnisoara Brodie este ca un papusar ce le invarte pe degete pe fete ca pe niste marionete, are o mandrie care este dusa pana la o ingamfare absoluta. Chiar m-am bucurat ca in final a fost tradata de una dintre fete.

Este o carte interesanta care merita citita o singura data. Mi s-a parut putin fada si nu mi-a placut deloc de domnisoara Brodie si de aceea nu as mai reciti-o. Am aflat ulterior ca a fost inclusa in TIME 100 Best English-language Novels from 1923 to 2005. Sunt tare curioasa ce impresie o sa imi faca filmul aparut in 1969 cu Maggie Smith in rolul lui Jean Brodie.

3 responses to “Domnisoara Brodie in floarea varstei – Muriel Spark

  1. Tare-mi mai place de Maggie Smith. Uneori am senzatia ca romanele de genul asta sunt mai usor de digerat in versiunea cinematografica, ecranizata. 🙂

    • Si mie imi place de ea! Cred ca o sa ma uit la film si am impresia ca o sa imi placa mult mai mult decat cartea.

  2. Si eu sunt de aceeasi parere cu voi, cartea imi pare plictisitoare insa filmul este tocmai mun de vazut intr-o dupa amiaza de weekend.

Leave a Reply

