Magazinul magic de jucarii – Angela Carter

Pana sa fi citit aceasta carte nu descoperisem ca imi place literatura dark and twisted. Va marturisesc ca am savurat roman pana la ultimul rand, cu sufletul la gura si am experimentat sentimente din cele mai variate, de la mila, la ura si pana la resemnare.

Dupa moartea subita a parintilor sai intr-un accident de avion, Melanie, eroina romanului Magazinul magic de jucarii, si cei doi frati ai sai – Jonathon si Victoria- sunt dati in grija grija unchiului Philip, un personaj macabru, un papusar (la propriu si la figurat) terifiant si extrem de bizar, care locuieste in sudul Londrei.

La varsta de 15 ani, Melanie se afla la limita firava dintre coplarie si adolescenta, cand isi descopera sexualitatea si devine constienta de trairile ei. Dar este smulsa brusc din tot ceea ce ii este familiar si viata ei ia o turnura neasteptata si nu in bine.  Este fortata sa se integreze intr-un univers straniu si necunoscut, in familia unchiului ei pe care nu l-a vazut decat din fotografiile de nunta ale parintilor  si care i-a trimis cand era micuta o jucarie infricosatoare.

Noul sau mediu de viata este complet opusul vietii din casa parintilor. Obisnuita fiind cu luxul si cu traiul fara griji –  incepand de la sapunuri parfumate, sampon, bai cu spuma, rochii elegante si pana la simpla hartie igienica, locuinta unchiului Philip este diametrala opusa.

” Nu se gandise pana acum ca mai existau case care nu aveau apa calda curenta si ca una din rudele sale ar fi putut locui intr-o astfel de casa. Nu exista nici macar un sapun decent.” ” Si ceai, peste tot ceai. Tocmai cand ea incepuse sa se deprinda cu cafeaua care era o bautura mult mai sofisticata. Si gaurile din ciorapii matusii Margaret. Si lipsa hartiei igienice. Totul era dezgustator. Traiau intr-o cocina de porci.”

Si daca totul ar fi constat doar in aceste lipsuri, ar fi fost minunat. Dar din pacate, acesta este doar inceputul cosmarului pentru ea. Familia care a adoptat-o este un adevarat “balamuc”, “regele nebunilor” din aceasta casa fiind unghiul Philip. Acesta este un adevarat monstru, un om foarte violent si iute la manie. Unchiul Philip nu vorbea niciodata cu sotia lui, Margaret, in afara de momentele cand ii dadea ordine pe un ton rastit. De altfel ea nici nu prea avea cum sa ii raspunda prin viu grai, caci isi pierduse vocea in noaptea nuntii. Ii daduse un colier de argint care o sugruma si pe care era obligata sa il poarte duminica, atunci cand purta straiele cele mai bune. Il batea pe fratele ei mai mic – Finn. “Aerul ingheta pe unde trecea el. Aparitia lui impozanta in capul mesei si privirea glaciala taiau oricui pofta de mancare”. Matusa Maggie care a amutit in noaptea nuntii din cauza socului puternic (vazand de ce pramatie de sot are parte) si fratii ei, Francie si Finn, sunt manuiti de unchiul Philip precum niste papusi atarnate de ate, fara sa le lase o portita libera pentru o gandire proprie. Dar totusi cei trei ascund un mare secret: se iubesc foarte mult. Unchiul nu ii simpatizeaza deloc pe cel trei nepoti ai sai, singurul pe care l-a luat sub aripa sa fiind Johathon. Faptul acesta este datorat urii pe care Philip a avut-o pentru tatal copiilor (pentru ca era un scriitor fara griji, om slab in opinia sa si pentru ca nu s-a gandit deloc la ziua de maine, nepunand niciun ban deoparte).

Pentru a pastra nota de tragism a cartii, finalul va fi desigur unul dezastruos. Sfarsitul este cu final deschis, dar tragic si te lasa sa te intrebi dezarmant daca au mai supravietuit Margaret, Victoria, Jonathan si Francie…

Acest bildungsroman abordeaza subiecte putin tabu pentru unii dintre noi: sex, incest, feminism, dar toate sunt pline de simboluri. Iar felul in care Melanie se transforma din acea fetita virginala din casa parintilor si isi urmeaza drumul initiatic pentru a deveni constienta de propria sa sexualitate si de lumea din jurul ei, ma fac sa o consider pe Angela Carter o scriitoare cat de poate de originala.  Recomand romanul celor cu o imaginatie bogata.

Romanul a fost ecranizat in 1987, dar din pacate eu nu l-am gasit pe nicaieri. Daca sunteti mai norocosi decat mine, va rog sa imi dati de stire.

8 responses to “Magazinul magic de jucarii – Angela Carter

  1. Cealaltă Ancuţă

    M-ai făcut atât de curioasă încât am răscolit internetul (asta fac de 30 minute), am scotocit printre saituri ruseşti, coreene şi tot tacâmul şi NIMIC! Mi s-a mai întâmplat dar foarte foarte rar. Dacă reuşeşti să dai de el, anunţă-mă te rog.

    • Anca, si eu l-am cautat dupa ce am terminat cartea, dar nu il gasesc nicaieri 😦 Am impresia ca este film de televiziune, deci sunt sanse extrem de mici sa il gasim. Daca te-am facut curioasa, iti pot imprumuta cartea 🙂

  2. Am vazut cartea in magazinul onilne al editurii Corint si mi-a atras atentia coperta, insa nu am luat-o. Ma rog am o lista atat de lunga de cumparaturi incat nu mai este loc si pentru aceasta.

    • Andreea sa stii ca in raport cu alte carti, coperta “Magazinului magic de jucarii” este extrem de potrivita cu subiectul cartii. Mai precis reflecta intocmai climaxul cartii, cand Melanie o joaca pe Leda (din motologia greaca) in piesa unchiului sau.
      Eu mi-am luat cartea de la Carturesti la 10 lei acum o luna si ceva, dar acum am zarit-o la pachet dublu cu “Nopti la circ”, tot la 10 lei.

  3. Ei atunci inseamna ca trebuie sa fac o vizita pe la Carturesti…

  4. Si eu stau cumninte, mi-am facut o comanda de aproape 70 lei la Polirom, asa ca stau pe tusa luna asta… sau asa cred…

  5. Buna,
    Ma bucur ca am dat peste o recenzie atat de ‘recenta’. Am terminat de citit cartea in 2 zile(azi dimineata am citit si ultimile 20 de pagini), am cumparat cartea asta si ‘Nopti la circ’ de la o librarie chiar de 1 iunie. Am savurat-o cu un entuziasm de nedescris, pot sa spun ca m-a surprins. Dintr-o serie de aspecte banale cum ar fi igiena, clasa muncitoare familia si altele autoarea a reusit sa creeze o capodopera. M-au deranjat totusi unele idei,cum ar fi relatia incestuoasa și parcul decazut ( marea Expozitie a avut loc in 1951 dar ma rog…). Personal voiam mai multe scene cu Melanie si Finn pentru a simti cum se dezvolta relatia lor. Lipsa de interes aproape totala catre fratele si sora mai mica m-au socat si lejeritatea cu care Melanie acceptase pierderea lor. Per total a fost a carte foarte buna, daca mai exista asemenea carti vreau sa stiu si eu de ele, nu ezita sa ma anunti.
    Acum citesc ‘Nopti la Circ’- inceputul e ceva mai difuz, sunt la pagina 60 si tot nu am reusit sa ma atasez de Fevvers dar ramane de vazut wikipedia promite un continut foarte dinamic dar mai vedem…
    Toate cele bune!

Leave a Reply

