Dictionar Robert de nume proprii- Amelie Nothomb

Prima data cred ca am auzit de Amelie Nothomb de la Cristina , dar din varii motive am amanat sa arunc ochii pe o carte scrisa de carte ea. Cred ca ceea ce m-a descurajat sa pun mana pe vreo carte a ei a fost in primul rand faptul ca scrie carti intr-un ritm foarte alert, iar titlurile lor imi inspira o lume foarte dura – Cosmetica dusmanului, Antichrista, Metafizica tuburilor etc. Ei, ce ziceti? Dar am trecut peste ideile mele preconcepute si prima mea intalnire cu Nothomb este cu Dictionar Robert de nume proprii, un micro- roman foarte ciudat, dar in acelasi timp destul de interesant.

Dictionar Robert de nume proprii m-a atras in primul rand datorita copertei. Apoi, pe masura ce am inceput sa o citesc, si datorita subiectului. Se pare ca in ultimul timp am o inclinatie deosebita pentru subiectele mai ciudatele, mai dark and twisted. Cartea de fata este ciudata pentru ca are note predominat sinucigase, in roman trei persoane mor sau omoara pe altii.

Debutul romanului este unul morbid. O tanara familie isi asteapta noul copil sa vina pe lume, insa totul se schimba cand sotia isi ucide sotul. De ce il ucide? Pai fiindca acel copil mic din burta incepe sa sughite, iar mama decide sa isi apere copilul de sotul ei si mai ales de mediocritatea lui.

“Sa vrei sa iti numesti copilul Tanguy sau Joelle inseamna ca vrei sa ii oferi o lume mediocra, un orizont inchis. Eu vreau ca bebelusul meu sa aiba infinitul. Nu vreau ca el sa se simta limitat, vreau ca numele lui sa sugereze un destin exceptional.”

Dupa miscarile copilului in burtica, mama si-a dat seama de destinul magnific al viitorului ei copil- stia ca va fi dansatoare. Copilul Plectrude se naste in inchisoare si nu-si cunoaste mama pentru ca ea se va sinucide. Viata bebelusului va continua alaturi de matusa Clemence si familia acesteia.

Plectrude are cele mai slabe rezultate la invatatura, dar Clemence, fiind constienta de destinul fetei, o sustine din toate punctele de vedere si o apara de cuvintele dure ale invatatoarei. Tot mama ii indruma primii pasii catre dans si nu se mira cand i se spune ca fiica ei este cea mai buna dansatoare. Pentru a o scuti de chinurile invatatului mecanic al oricarei ale discipline in afara dansului, Plectrude este inscrisa la o scoala de balet. Din pacate, viata de la internat este inceputul sfarsitului pentru ea si pentru mama ei adoptiva. Balerinelor li se impune sa fie excesiv de slabe. Plectrude incearca sa se autodepaseasca si autopedepseasca si refuza sa mai manance iaurt. Din cauza lipsei de calciu, extrem de important pentru un copil de 13 ani, ajunge la spital unde medicul ii interzice sa mai danseze. Aceasta veste  atrage asupra fetei ura mamei adoptive, care ii marturiseste ca adevarata ei mama s-a sinucis.

“A o anunta pe Plectrude ca nu va mai putea dansa era ca si cum l-ai fi anuntat pe Napoleon ca nu va mai avea niciodata o armata: insemna sa o lipsesti nu de vocatia ei, ci de destinul ei.”

Dupa destainuirea lui Clemence, Plectrude este convinsa  ca ea are acelasi destin ca si mama ei: sa dea nastere unui copil si sa se sinucida. Care va fi de fapt destinul ei pana la sfarsit nu vreau sa va divulg pentru ca i-as strica tot farmecul. Mie cartea mi-a placut destul de mult, dar finalul mi s-a parut prea brusc si mult prea ciudat pentru gusturile mele. Poate ca daca ar fi avut un alt final v-as fi recomandat sa o cumparati cu draga inima, dar asa va sugerez sa o imprumutati mai curand. Nu stiu daca a fost cea mai fericita alegere pentru a o descoperi pe Amelie Nothomb, dar stilul ei mi se pare nu doar bizar, ci si delirant sau fantasmagoric. M-a convins si nu prea…

L’Express categoriseste aceasta carte drept ” o scriere frumoasa, eficienta si, mai cu seama, infiorator de nostima”. Poate cu primele epitete as putea fi de acord, dar personal nu as putea-o caracteriza ca fiind deloc nostima. Poate infiorator de morbida si sadica.

O gasiti de cumparat la pret promotional aici

8 responses to “Dictionar Robert de nume proprii- Amelie Nothomb

  1. Rili Simonica? Prima carte a ei pe care o citesti? Eu sunt fan declarat si infocat 🙂 Iti trimit acum o carte de-a ei in format in electronic. I ❤ Amelie Nothomb! Hugs!

    • MD, sadly cam prima intalnire a mea cu Amelie Nothomb. Got your email si iti multumesc mult de carticica! Hugs back!

  2. Am avut şi am exact aceleaşi reţineri la şi tine în ce-o priveşte pe Amelie Northomb…prea scrie pe bandă…e drept, asta nu ar trebui să fie un criteriu :))
    Totuşi, va trebui să încerc şi eu o carte de-a ei, poate nu pe cea despre care ai scris, mai ales dacă nu e cea mai bună pentru a începe…Dacă dau peste vreo perlă, te ţin la curent 🙂

    • Rontziki, intr-adevar nu ar trebui sa fie asta un criteriu prin care sa alegi un autor. Orisicat, stilul ei nu mi se pare unul dintre cele mai inspirate din literatura franceza. De fapt este impropriu spus, ea fiind din Belgia.
      O sa mai citesc cel putin una din cartile ei, desi cred ca nu e my cup of tea. Cred ca gasesti in format electronic vreo 3, fara sa fii nevoita sa dai bani pe ele 🙂 Chiar te rog daca gasesti ceva tare interesant sa dai de stire pe blog 😀

  3. Ladies, cred ca Amelie este hate her or love her. Mie imi place foarte, foarte mult. Ah, stilul ei sarcastic, umorul negru, imi place tot. Incercati “Catilinarele”, “Antichrista” si “Biografia foamei”.

  4. Pingback: Prima mea Amélie Nothomb « My Bookish Life

  5. Si eu am citit cartea si am mai citit cateva carti de Nothomb, doar ca nu au avut asa un impact mare deasupra mea, in sensul ca… nu imi amintesc mare lucru din ele acum :(.

    • Oana in primul rand mersi de vizita. Apoi, asta e primul meu contact cu Nothomb. Imi propun ca in viitorul apropiat sa mai citesc ceva de ea sa imi pot da cu parerea in cunostinta de cauza. In principiu, nu m-a frapat nici pe mine atat de mult stilul ei… E literatura contemporana, poate si de asta 😀

Leave a Reply

