Magazinul de sinucideri – Jean Teule

Dupa cum ati vazut din ultimele postari, cele mai recente carti citite de mine sunt cel putin bizare, daca e sa ma refer strict la ideea abordata si la felul in care este segmentata. Nici cartea despre care urmeaza sa va vorbesc acum, Magazinul de sinucideri, nu face rabat de la aceasta regula.

Fara indoiala ca este ciudata, dar e ciudata in sensul pozitiv- ironic daca ar fi sa spun asa . Familia Tuvache mi-a amintit foarte mult de familia Addams sau chiar de familia care i-a parodiat (cu siguranta stiti serialul The Munsters, I know I watched it). Ideea familiei Tuvache de a fi “normal” este cu mult diferita fata de cea a noastra actuala. Ei traiesc într-o lume intunecata si gri, intr-un viitor destul de indepartat (finele secolului 21 ),  cand pamantul nu mai este protejat de stratul de ozon, cand sunt ploi cu acid sulfuric si sinuciderea nu este doar o practica uzuala, dar e si acceptata in unanimitate de societate (guvernul vrea sa se sinucida pentru ca a esuat in adoptarea masurilor propuse in mandat – oare cand s-o intampla si la noi asa ceva?). Familia Tuvache este proprietara unui magazin de sinucideri (da, exact ca in titlu), unde se vand accesoriile necesare persoanelor care isi doresc sa isi puna capat vietii. Aici se gaseste orice: incepand de la otravuri pe care le bei ori le inhalezi, streanguri si pana la bomboane otravite sau The Kiss of Death.

Lucrece si Mishima (proprietarii magazinului) au trei copii – Vincent, Marilyn si Alan. Vincent si Marilyn sunt considerati de parinti cei “normali”,  in sensul ca nu zambesc deloc, sunt tot timpul deprimati (da, sunt un fel de emo), nu au pofta de mancare (baiatul este chiar anorexic si are migrene constante) si au o perspectiva foarte sumbra asupra vietii. Suna a distopie nu? Toti membrii familiei – care poarta numele unor sinucigasi celebri – impartasesc parerea ca viata e o mare deziluzie si ca trebuie curmata cat mai repede. Probabil daca as trai in Orasul Religiilor Disparute precum ei,  as gandi si eu cam la fel. Cel care ii ingrijoreaza cel mai tare din cauza anormalitatii lui (zambeste, este un optimist incurabil si are o pofta de viata molipsitoare) este mezinul Alan. Lucrece chiar isi pune la un moment dat intrebarea daca fericirea si  pofta lui de viata sunt oare molipsitoare. Alan este acea luminita palpaitoare intr-un abis al nimicniciei. El este speranta reincarnata si el se pare ca este  mijlocitorul spre acea cale de acces a salvarii celor irecuperabili.

Magazinul de sinucideri este una dintre cele mai ciudate si mai unice carti citite vreodata. Probabil subiectul vi se pare cel putin bizar, deranjant sau tabu, dar felul in care este tratat a fost surprinzator de amuzant si placut de citit. In ciuda titlului macabru, romanul mi s-a parut unul oarecum poetic si plin de speranta. Mi s-a parut interesant felul simpatic in care sunt satirizate unele dintre problemele lumii contemporane: pesimismul, spleenul urban, nihilismul, depresiile. Ce nu mi-a placut a fost finalul (in ultima clipa ma cam confrunt cu problema asta cu destul de multe lecturi) moralist si usor dezamagitor, care m-a lasat putin confuza. Chiar si cu acest risc al unui final bizar, va recomand sa cititi cartea pentru ca este complet diferita fata de ce ati citit pana acum. Pe mine una m-a facut sa ma intreb : oare chiar optimismul este atat de molipsitor?

Puteti gasi de achizitionat acest roman de pe siteul editurii All sau pur si simplu aici . Daca sunteti din/ in Iasi, astazi si maine mai gasiti colectia noua Strada Fictiunii si la targul de carte Librex la pret redus.

5 responses to “Magazinul de sinucideri – Jean Teule

  1. Ai fost la Librex? Ai vazut ceva interesant/reduceri mari?

    • Da, am fost ieri la amiaza dar foarte pe fuga si fara bani la mine. Mi-am luat doar ceva de la Penguin in engleza plus inca ceva pentru mama. Ma gandesc poate merg si maine dimineata o data, dar nu stiu sigur. Vrei sa mergem ? 🙂
      Reduceri maricele si interesante am vazut la All, Nemira si Leda. In rest … nu mi-a atras nimic atentia 😦 Mi-ar fi placut ceva de la Rao, dar preturile erau exact precum pe site-ul lor 😦

      • Nu stiu ce sa zic…as merge, dar nu stiu ce planuri am pentru maine dimineata. E posibil sa mergem la un picnic, dar nu stiu inca detalii. Mai vorbim maine dimineata eventual.
        Cartile de la Leda mie imi plac, as fi curioasa sa vad ce reduceri au…Desi nu stiu ce mai fac daca mai cumpar alte carti…Am cel putin vreo 10 inca necitite. 🙂

      • Eu daca e sa mai merg (desi nici eu nu stiu sigur) ar fi pe undeva pe la ora 10:30 – 11 maxim. Dupa 12 trebuie neaparat sa fiu acasa si oricum targul tine pana pe la 14 maine parca.
        De la Leda mie mi-au atras atentia Dinti albi de Zadie Smith, Imagini fugare si Septembrie in Shiraz -toate erau reduse dar nu mai stiu pretul. Oricum as mai arunca un ochi la Nemira au pus Robin Hobb (fantasy) la reducere ca de ultima zi de targ 😀

  2. Pingback: Concurs: castiga o carte si un DVD | Jurnal de buzunar

Leave a Reply

