Sora Katiei – Andres Barba

Nu stiam prea multe despre aceasta carte, dar imi doream de vreun an sa intru in posesia ei pana cand, prin bunavointa celor de la editura Vellant am primit-o spre citire alaturi de alte doua carti. Cred ca am fost atrasa in principal de cuvintele lui Mario Vargas Llosa (care totusi a luat premiul Nobel) despre scriitorul cartii de fata: ” Andres Barba nu are nevoie de niciun ajutor. Lumea sa fictionala este perfect definita si putem recunoaste o maiestrie surprinzatoare pentru varsta sa.” Voi veni in completarea acestui citat cu precizarea ca Sora Katiei a aparut cand Andres Barba avea doar 26 de ani, acesta fiind cel de-al doilea roman al sau. Cum sa nu imi doresc sa citesc aceasta carte tinand cont ca personajul principal, prin ochii caruia suntem partasi la zugravirea acestui univers haotic, este o adolescenta de 14 ani?

Mi-as fi dorit sa ii dau acestei carti nota maxima si sa imi placa mult, dar am ramas putin dezamagita si cu un gust amar la finalul ei. Asta pentru ca acest roman este presarat cu mult prea multe cuvinte triviale la care se adauga si  povestea unei familii disfunctionale. Subiectul este unul destul de simplu, care poate la o prima privire te-ar putea atrage: o fata de paisprezece ani (numele ei nu ne este dezvaluit nici pana la final), care locuieste in Madrid cu Mama ei de meserie prostituata si sora ei, Katia – dansatoare la bara. Sora Katiei este la inceput dependenta din punct de vedere emotional de sora ei mai mare, dar aceasta din urma nu este interesata de a fi in preajma ei, fiind atrasa de prietenul ei Giac. Acesta din urma o va parasi, intorcand-se in Pisa, iar Katia pentru a se razbuna cumva pe el va ajunge dansatoare intr-un club de noapte.

Intre cele doua personaje viciate – mama prostituata si sora dansatoare la bara- se contureaza caracterul adolescentei de 14 ani, naiva, tratata precum o autista, dar aceasta fiind de o inocenta si naivitate pura si revoltatoare uneori. Cea mai mare bucurie a fetei este sa mearga zilnic in Piata Mayor si sa priveasca turistii. Aici il va intalni pe John Turner, un crestin american care propovaduieste cuvantul Domnului in lume si care incearca sa o transforme si pe ea intr-o buna crestina. Inocenta cu care adolescenta priveste mizeria  si pacatul , o face sa para mai inceata, dar in final puritatea ei este liantul care va aduce impacarea intre Katia si Mama. Uneori m-am intrebat daca pur si simplu adolescenta este, precum sora ei o numeste adesea ” proasta” sau ” toanta”.  In final am inteles ca, de fapt, acesta era mecanismul ei de aparare care a impiedicat-o sa aiba sentimente sau reactii intr-o lume in care ea este inconjurata de prostitutie, cocaina, moarte si amaraciune. Probabil Andres Barba vede in sora Katiei un filtru pentru a sublinia mai tare contrastul dintre ea si femeile din juru-i.

Este un roman destul de facil de lecturat, dar cu o poveste cam ciudata din punctul meu de vedere. Poate este o poveste de viata si poate ca lucrurile astea se intampla in multe familii la ora actuala, dar atunci cand citesc imi doresc sa ma detasez putin de realitate.

Leave a Reply

