Fetele din Shanghai – Lisa Lee

Nu voi incepe aceasta recenzie cu lamentarile si cu scuzele ca nu am scris de ceva timp pe blog pentru ca nu imi sta in fire. Fiecare are o viata personala in spatele unui blog care ii ocupa cel putin 90% din timpul sau, asa ca blogul este ca o evadare din cotidian pentru mine. Dar sa trecem la impresiile mele despre aceasta carte pe care am terminat-o acum vreo 2 saptamani si pe care am primit-o spre citire de la editura ALL.

Fetele din Shanghai este saga a doua surori, Pearl si May, frumoase (doar pozeaza pentru pictori), sarmante si istete, care traiesc viata linistita si lipsita de prea multe batai de cap in Shanghaiul anului 1937. Ele locuiesc intr-o casa luxoasa cu servitori, au libertate, isi castiga propriii bani pozand pentru diversi artisti pentru reclame si, in general, habar nu au ce inseamna sa traiesti de pe o zi pe alta. Totul ia o turnura diametral opusa in momentul cand orasul este bombardat de japonezi: ele sunt vandute de catre tatal lor ajuns in faliment unor chinezi care locuiesc in California. Dupa ce ajung in SUA, singurul lucru care le face sa supravietuiasca prejudecatilor, rasismului  si avaritiei tatalui socru este subtila legatura dintre sufletele lor care le aduce un soi de consolare si sentimentul ca nimic pe lume nu le poate desparti.

Desi nu sunt o mare amatoare a civiziliatiei, culturii si istoriei orientale ,Fetele din Shanghai mi-a placut peste masura de mult. Ma asteptam sa se intample asta de cand am citit micul rezumat de pe coperta care m-a purtat cu gandul la flori de cires, kimono-uri si sushi. Nu are cum sa nu iti atinga macar o coarda sensibila aceasta poveste trista, dar pana la urma optimista despre experientele celor doua fete devenite peste noapte femei din China imigrante ilegal (sotii in acte) in Statele Unite ale Americii si aventurile cu care s-au confruntat inaintea plecarii lor (cand japonezii au invadat Shanghaiul) plus drumul pana la Angel Island.

Am descoperit cateva chestiuni pe care nu le stiam vizavi de cultura orientala si pe care le apreciez: sentimentul de unitate care caracterizeaza familiile orientale, traiul lor impreuna si munca la comun, respectul pentru strabuni, credinta in zodiac si in destinul influentat de stele.

Mi- a placut tare mult acest roman extrem de captivant si emotionant si ma bucura faptul ca am avut ocazia sa il citesc. Imi pare insa rau ca finalul este atat de abrupt, doar de aceea a aparut si continuarea. Dar pana va ajunge sa fie tradus la noi va mai trece probabil multa apa pe Bahlui. Eu oricum il astept cu mare nerabdare (asta daca nu il voi achizitiona direct in engleza pana atunci)!

10 responses to “Fetele din Shanghai – Lisa Lee

  1. Pare a fi o carte pe gustul meu. 😉 O sa o pun in wishlist.

    • Eu sunt sigura ca ti-ar placea. Cand doresti sa o citesti sa imi spui ca ti-o imprumut fara probleme!

      • Ah, multumesc mult! Noi oricum trebuie sa ne facem timp sa ne vedem, vreau sa-ti dau si ceaiurile alea si daca doresti, Regina Alba. E la mama acum, dar a terminat-o. Am comandat si Regina Rosie, nu stiu daca stii, de-abia a aparut tradusa. Ar trebui sa-mi ajunga luna asta.

      • Nu ai pt ce! Imi pare bine ca pot sa te ajut cu aceasta carte mai ales ca stiu ca iti place sa citesti despre cultura orientala, chiar daca in cartea asta e realitate amestecata impreuna cu fictiune… Chiar ar trebui sa ne facem timp sa ne mai vedem si noi, dar weekendul asta slabe sanse. Am de scris o groaza de articole, sunt pe ultima suta de metri si nu am scris mai nimic 😦 Asa ma prinde mereu treaba in ultima clipa (dar sincer in timpul sapt nu am timp de nimic )
        Am vazut ca a aparut la Polirom Regina Rosie (noroc de newsletter), dar nu prea stiu despre ce este vorba in ea.

      • Este oarecum legata de Regina Alba, este vorba de o alta candidata la tronul Angliei, al carei fiu pana la urma a ajuns sa conduca tara. Oricum, de-abia astept sa o primesc si sa o citesc. 🙂
        Oricand poti sa ne vedem, spune-mi. Cred ca nu mai ai cum in timpul zilei, nu?

      • Iti dai seama ca nu mai pot pt ca am program 9-18 (uneori 10-19) 😦 As putea sa cobor doar pana afara daca ai tu vreodata treaba in LIDL sau la Emag si sa iti dau doar cartea ca apoi sa fug iar la treaba 😀 Singura solutie e in weekend, dar nu acesta sau pe 14 cand mi-am luat liber 😀

  2. Foarte interesanta cartea, mi-ar placea sa o citesc!

    • Ana chiar sa stii ca asa este! Tocmai ce m-a anuntat prietenul ca Emag-ul are reduceri la carti si chiar am gasit-o pe siteul lor ca de altfel si pe Elefant. E o idee mai ieftina decat in librarii si daca iti mai iei si altceva e chiar avantajos.

  3. am citit si eu aceasta carte dupa c ti-am citit recenzia de pe blog. mi-a placut dar cam atat. ….

    • Roberts imi pare bine ca ai citit-o si ca lectura nu e o indeletnicire uitata. Cat de mult mi-a placut mie si tie nu, asta deja e o chestiune personala ce tine doar de gusturi.

Leave a Reply

