Talentatul domn Ripley- Patricia Highsmith

Cred ca pana la acest roman al Patriciei Highsmith nu mai citisem vreodata carti de genul thriller/ suspans. Da, nici macar Agatha Christie sau Conan Doyle.Pe cat de bunicel a fost romanul Talentatul domn Ripley, nu cred ca o sa mai am vreodata curiozitati de acest gen pentru ca dupa ce am terminat romanul din pricina subiectului am avut diverse vise ciudate…

Dar vorba lunga saracia omului, asa ca sa revenim la domnul Ripley… In cazul in care nu ati vazut deja filmul cu Matt Damon (eu inca nu am fost curioasa sa il vizionez) ar trebui sa fac un scurt rezumat al romanului. Tom Ripley este un falsificator de doi lei care se chinuie cu chiu, cu vai sa ascunda urmele nelegiurilor sale. Totul pana la punctul cand in scena intervine un domn care ii propune sa il ajute sa isi aduca fiul rebel ratacitor inapoi in State de pe taramul Italiei. Afland ca Tom este prieten bun cu fiul sau (cel putin asa sustinea personajul nostru pricipal) ii ofera o calatorie gratuita in Europa si, odată cu ea, sansa unui nou inceput in ideea de a-l convinge sa renunte la viata boema din Italia si sa se intoarca acasa. Ajuns acolo Ripley isi da seama ca Dicki Greenleaf are viata pe care si-ar dori-o el. Adica una mult mai buna, cu bani si succes… Iar pentru a avea aceasta fericire pe care si-o inchipuie el este capabil chiar sa ucida…

Patricia Highsmith a reusit sa creeze un psihopat in carne si oase, dar nu unul de rand, ci unul subtil si cu o istetime calculata. Ripley este o fiinta duala: uneori ordinar, ciudat dar parca magnetic, dar in final este sociopatul care nu cunoaste limite si care nu se da inapoi de a lua viata unui om din cauza complexului sau de inferioritate. Ambitia lui, izvorata dintr-un sentiment de inferioritate, a reusit sa il duca pe culmile succesului, dar pretul platit l-a aruncat intr-o viata plina de secrete bine ascunse. Cat de bine ascunse? Asta veti afla daca veti citi cartea sau veti urmari filmul (cred).

Probabil cel mai mult mi-a placut la aceasta carte felul in care sunt construite personajele. Foarte bine conturate, pline de profunzime si apoi privite cum evolueaza. Ce nu prea mi-a placut a fost tranzitia prea brusca a sentimentelor lui Tom Ripley: de la “imi place sa imi petrec timpul cu Dickie” la “il voi ucide cat mai repede ca sa scap de el”. Parca totul este prea precipitat din punctul meu de vedere. Sau poate asa trebuie sa fie cartile de suspans…

In orice caz, daca va place genul aceasta de literatura, va recomand Talentatul domn Ripley, va asigur ca va va tine cu sufletul la gura!

6 responses to “Talentatul domn Ripley- Patricia Highsmith

  1. Nu am citit cartea, dar filmul ți-l recomand. E bun as it is.

  2. Hmmm…mi-ai facut “pofta” si de carte, dar si de film (nici eu nu l-am vazut).

    • Filmul cred ca il voi descarca si eu sa vad cum este fata de carte. M-a facut tare curioasa distributia si tare as vrea sa vad cum a reusit sa il redea Damon pe Ripley.

  3. Ne va tine cu sufletul la gura cartea si vom visa urat 😀
    Nu merci, Simonica, vreau sa am noptile linistite 😉

    • Sorin sa stii ca este un roman foarte bine construit si subiectul este placut redat. Doar ca eu sunt o persoana mai slaba de inger si subconstientul meu isi face de cap noaptea 🙂 Pentru amatorii de acest gen cred ca ar fi o carte reprezentativa.

Leave a Reply

